fredag 23. oktober 2009

Til te hos Masae

Nesten uvirkelig, men i gar var jeg til te hos Masae og moren. Det ble en opplevelse, sitte der og drikke gronn te, se pa familiebilder fra bryllupet til Masae for ett ar siden, da mannen hennes sorget for ny farge til livet hennes, som hun sa. Jeg hadde med kaker fra Obuse, og moren la det forst pa familiealteret foran bildet av mannen, som dode av kreft for 3 ar siden. Pa alteret er det ogsa bilder av mannens foreldre og av familie ellers. Deretter apnet hun pakken og ga oss en kake hver. De tok meg med til en tradisjonell restaurant og jeg fikk japansk mat, slik jeg jo har spist i Obuse hele tiden, og selvsagt ble jeg presentert for kokken selv. Deretter, ja ikke til a tro, tok de meg meg til Hokusaiveien, der stoper var prydet med tegninger han har laget, og pa en plakat sto det at her i omradet ble mannen fodt. Vi var innom Edomuseet, og sa fikk jeg sa mange gaver av moren til Masae at jeg ikke vet hvordan jeg skal fa alt med meg hjem. Gavmildheten er stor, og jeg ma bare takke og ta imot. For en nordmann kan det vare vanskelig, ikke minst for en gammel bladskriver som knapt nok skal ta imot en kopp kaffe.
Familien til Masae bor i omradet der den gamle byen Edo la, og jeg fikk se bade barneskolen og ungdomsskolen hun gikk pa. Den siste la pa motsatt side av det gedigne Edomuseet.
Sondag skal jeg mote en annen japansk venn, den unge mannen som hjalp meg og Elly pa Tokyo stasjon, der det er flere spor enn vi er vant med, ja ogsa en del flere personer naturligvis.
Mandag skal jeg pa kurs i gammel japansk skrivekunst. Aner ikke hva jeg gar til, sa det blir en utfordring, men som jeg gleder meg.
I dag skal jeg shoppe litt og ellers dingle rundt akkurat som hovedpersonen I Norwegian Wood!
Ha en stralende helg!

Maritasan

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar