søndag 25. oktober 2009

Hva japanske menn gjor for gamle damer

Tenk deg folgende, en ung norsk mann pa 27 bruker 2 timer pa en gammel dame fra Japan han tilfeldig traff pa toget i fjor. To timer han kunne vart sammen med venner han ikke har sett pa lenge. Utenkelig? Selvsagt. Men denne damen hadde i gar kveld gleden av a prate lenge med en ung japaner hun og Elly tilfeldig traff pa Tokyo stasjon i fjor, slik at vi fant frem i mylderet av mennesker til riktig tog. Han var i Tokyo for a feire bryllup til en venn, og hadde mer enn tid til a prate lenge med meg. Kunne bare skje i Japan, spor du meg. Og da jeg sjekket mailen i dag tidlig, japansk tid altsa, var det jammen hilsen og takk for praten fra samme unge mann!
Her har norske menn mye a lare.
Lare har jeg ogsa forsokt i dag, nemlig a lage en sinna tiger. Ikke var jeg sinna nok til den svarte, og ikke mild tok til den gra, men det ble da noe, og resten av klassen, en dame pa 83 og to andre sann 40 og 20 (forresten umulig a si, for japanske kvinner ser ikke ut til a bli gamle for de er over 100!) klappet over mine kunstner! Vel, vel. Uansett, jeg er na den glade eier av et par tigrer som bevis pa at jeg i alle fall har vart pa kurs, sa far jeg heller trene mer nar jeg er tilbake pa prarien og skal beskrive vare lokalpolitikere igjen.
Ser opptil flere i regjeringen har skiftet kontor og nye er kommet inn. Artig at Faremo er tatt inn igjen i varmen. Men hvorfor forsvarsminister? Burde ikke damen vart narings- og handelsmnister, hun som har mer erfaring fra bransjen enn de andre i regjeringen. For ikke a snakke om helseminister! Da ville vi kanskje blitt kvitt alle helsebyrakratene, og kanskje til og med fatt et helsevesen som kan kommunisere med hverandre! Var hun ikke innom Microsoft?
Her i Tokyo er det skikkelig bergensvaer. Det siler ned og det skal det gjore i hele dag, sann narmere 100 mm. Tyfon nr. 20 er som en mild tiger sammenlignet med nr. 18, sa jeg trives riktig godt her jeg har vandret rundt i regnutstyr fra topp til ta. Forste gang jeg har brukt det siden jeg kom.
Na skal jeg ut og spise sushi. Fant et trivelig sted etter a ha vandret langs elven i flere timer, der jeg kan plukke fra samleband alt jeg vil, og betale pr. tallerken. Only 7? sa den hyggelige mannen og smilte bredt. Skal se om jeg klarer 8 i dag bare for a imponere. Fantastisk mate a spise pa, tar det du vil ha, og billig er det ogsa.

Maritasan med litt tigegrrrrrrrrr

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar