onsdag 7. oktober 2009

Men paraply skal de ha

Mens denne damen sov sott, dro tyfonen forbi. Bare noen veltede skilt og nedfallsfrukt var alt jeg sa under inspeksjonen pa formiddagen. TV har som vanlig ellers i verden, underholdt oss med alt som kunne ga galt, og selvsagt alt som gikk galt: Containerhavn som flyttes som om det var legoklosser, hustak pa hustak oppa hustak, oversvommelser, ras og gater som ble elver, og stopp pa jernbanen (JR), og tenk nar togene star i et land med 127 mill. mennesker, da blir utfordringen noe storre enn nar NSB ma sette opp noen busser fra prarien pga at togforeren ble syk, sa hvorfor spor jeg, hvorfor gar folk i dette landet da med paraply???? Na skal en ny tyfon vare under utvikling utenfor Australia et sted. Sa folg med, folg med!
Regnet kom her i Takasaki onsdag, ca. 13.30, etter at jeg hadde gatt opp til templer pa andre siden av elven, der store villaer lever sitt tilbaketrukne liv i hoyden. Etter noen hundre trappetrinn var jeg ved malet. Underlig dette, hvordan menn lager seg minnesmerker. I Norge har vi Fritjof den Frokne, her har de Godness of Mercy pa 41,8 meter. En entreprenor ville spre buddistisk filosofi til folket, og reiste statuen som skuer ut over elven, Takasaki og langt innover i fjellene. Dit skal jeg i morgen. Var pa en liten tur for a se hvor lang tid det tar a komme ut av byen, ca en halv time oppdaget jeg. Ifolge resepsjonsdamene bor det 300.000 mennesker i byen! Det far jeg sjekke nar jeg kommer hjem, for ifolge samme damer, finnes det ikke noe tilbud av noe slag her i byen. Og gjett hva, Takasaki Museum of Art ligger rett over gaten. Jeg tar en tur innom.
Kroppen min lengter etter a ga, og na blir det a komme seg over fjellet. Vel fjell og fjell, sa langt er det mer hoydedrag, men sa ser jeg da heller ikke hva som skjuler seg der fremme, og det er faktisk riktig sa deilig.
Til dere som folger med sa har jeg tatt masser av bilder, vifter med pressekortet, det internasjonale, nar folk ser litt forundret ut, og sa stiller de seg opp og smiler. Du verden! Hva ville vel Elly ha sagt. Du og jag, ikke sant?

Maritasan

Oppdatering
3 drept og 64 skadet tyfon nr. 18, men i dag fredag skinner solen!

1 kommentar:

  1. Nå sover vel du søtt og gleder deg til å legge ut på ny etappe. Når er den neste tyfonen meldt? Må google hva en tyfon egentlig er. Høres ikke ut til å spøke med.

    God lørdagsmarsj ;-)

    SvarSlett