mandag 5. oktober 2009

Det skal ikke vaere lett

Akk ja, ikke bare er det tyfoner her i Japan. Landet har ogsa spesielle langhelger. Sa noe hotell i Kariuzawa til helgen er umulig, slik jeg tenkte. Ikke bare ma jeg vare her i Takasaki til fredag, jeg ma til og med ta meg en ekstra dag Isobe. Ikke vet jeg hva de driver med der, men det finnes vel et spisested, om ikke annet en Family Mart, som har billigmat i plast, vann og ol, og hva mer kan et menneske da forlange? For hva fikk Hokusai a spise, ra ris og en fisk han fanget i elven?
Arsaken til at det na gar i sneglefart er noe japanerne kaller Taiiku no hi (sportshelg?), og da skal alle skikkelige japanere ut pa tur. Finanskrise eller ikke. Forst mandag ettermiddag drar japanerne hjem. Skjonner ikke hva de reker etter, nar det er meldt darlig var. Sant og si er det fortsatt ikke tegn til tyfon, bare overskyet, 20 grader, bittelitt regn, jeg kunne vart i Kariuzawa for lenge siden. Kanskje er det skumle hotellmennesker som ser de kan tjene litt ekstra pa en slik tulling fra Norge. Skrem henne litt med en tyfon, si den kommer pa mandag og tirsdag, so bor hun her og hun vet jo ikke at alt er fullbooket til helgen,og vi far beholde henne litt til i Takasaki. Det er vindstille i butikker, restauranter og over alt ellers, sa vi ma holde pa den eneste turiste vi har. Ikke roter hun pa rommet, og har hittil ikke drukket seg full. Men damen har oppdaget en bar, og der snakker folk engelsk, og har artige besokende oppdaget jeg i gar kveld. De kan til og med blande min yndlingsdrikk og har am 4-Roses, sa jeg skal nok holde ut et par dager til i byen der lite skjer.
Provde a legge turen om Kusatsu, bjorner eller ikke bjorner, men heller ikke der var det rom for en stakkars kvinne fra prarien. A ligge under en busk med en bjorn var noe jeg drev med i min ungdom, og det er som alle vet en stund siden. Na foretrekker jeg bjorner innendors.
Turen de kommende 5 dager, blir en slags latkvinnetur pa 1. klasse, for nar det er spesiell helg, skrus prisene opp, og bare det dyreste er ledig! Men jeg far da lov til a ga!!!!! Alle himler med oynene og sier klart akkurat det samme alle i b-gjengen og andre over 66 sa nar jeg fortalte om min Hokusai-tur hjemme i gamlelandet.
Forresten sa har ogsa Japan Times fatt med seg at Norge er verdens beste land a bo i, og da far jeg heller lide litt da, med luksus og japansk vennlighet. Og en bar i gangavstand til hotellet.

Maritasan
PS Elly er ikke her og leser korrektur, sa dere far bare over med meg! DS

3 kommentarer:

  1. Nå ble jeg helt nostalgisk. Er Karuizawa det samme stedet som den sleske svensken Jonny Nilsson slettet Kupperns verdensrekord på 5000 meter? Det er slik en skøyteidiot begynner å lure på. I såfall er det stedet med Japans mest berømte skøytebane.
    Kari K.

    SvarSlett
  2. Jeg printer ut og leser for mamma. Enda så dårlig hun er så smiler hun.
    Går ut fra at hun hilser til deg, og jeg håper at når hun sover så er hun med deg i Japan. Hennes livs tur.

    Takk for at du fikk henne med på den. :-)

    Ta vare på deg selv.

    SvarSlett
  3. Jeg skal sjekke skoytesaken nar jeg kommer til Karuizawa pa mandag, og om Elly ikke er med meg helt bokstavelig, er hun med i anden. Jeg prater til og med til henne, hoyt, sa japanerne ser litt forundret ut. Men nar en forst skiller seg ut i mengden, gjor det jo ingen ting om en legger litt til.
    Maritasan

    SvarSlett