torsdag 18. mars 2010

Seks står støtt

Baruto seiler opp i Osaka. I Japan Times omtales han som en godlynt og sjarmerende kar, som stadig vinner flere tilhengere. Helt klart forskjell på hva vi kvinner mener om en sumobryters sjarm, og det kara i media mener. Ifølge bilder, jeg husker ikke en gang mannen fra min opplevelse i Osaka, ser han ut som en noe forvokst baby. Men det er jo to år siden, så han kan jo ha utviklet seg på mer enn kjøttvekta siden den gang.
Seks sumomenn har klart seg gjennom de fire første dagene, Haku, Baruto, Harumafuji, Asasekiryu (ikke Asa altså) Tokitenku og Kotoshogiku. Min Kotooshu står med ett tap til nå, så det er fortsatt mulig å nå toppen. 11 kamper igjen.
Nytt fra solens land, er at helseministeren (?) vurderer at også barn av utenlandske foreldre som bor i Japan skal på barnetilskudd. Verden går fremover. Samtidig uttrykker UN bekymring over at elever på koreanske skoler ikke er med i tilskuddordningen for videregående. Japan har som kjent ikke behandlet sine japanske koreanere særlig bra, og de har levd som en underkaste i flere hundre år. Nå har Japan for lengst grepet fatt i dette, men noe henger tydeligvis igjen. Vi får håpe det bare er et arbeidsuhell.
Til slutt kan jeg opplyse at det har vært oppvisning av nye barnevogner i Japan. Om tøffe barnevogner skal friste flere japanske kvinner til å føde barn, tviler jeg sterkt på. Det må nok langt større innsats fra regjeringen, og ikke minst næringslivet, om kvinner skal se seg tjent med å føde fremtiden!

Marito

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar