fredag 25. september 2009

Hokusai, jeg er klar

Gamle damer
leker ute
gamle leker
solen daler
nå er nå

Jo, jeg har det bra, og er klar til å gå mil etter mil, om ikke samme sti, så i samme retning som Hokusai. Kart over hvor veien går har jeg fortsatt ikke fått, men når jeg kommer til Narita skal jeg sette meg ned og si: Gi meg kart! og bli sittende til jeg har holder i dem, hardt.
Forberedelsene har vært mange, lange og underlige, hvor rare skal du få lese når boken min kommer ut. Alt som har skjedd siden jeg bestemte meg for å gå fra Tokyo til Obuse (24 mil med bil på motorvei), har gjort at jeg har innsett at - å leve er å være i bevegelse. I kropp og sjel.
Kanskje møter jeg kvinnen som Hokusai brukte i sine stikk til "One hundred Poets", eller kanskje er det lille meg som skal se verden med mine øyne og skrive ned det jeg ser!
Og grunne over hvorfor kvinnelige diktere gjorde det så stort ved hoffet mellom 800 og år 1235,
og at det bare er to kvinner i den nye regjeringen i solens land.

Som sumotilhenger må jeg også ta med at Asa er ubeseiret så langt i høstens turnering, og satser på å vinne sin 24 Emperor Cup på søndag, da han i følge Japan Times fyller 29 år. Min helt Kotooshu er ikke i form, (8-4).

Når jeg finner en nettkafe legger jeg kanskje inn litt, uten at jeg lover stort mer enn å fortelle hvor langt jeg har kommet. Kanskje.

Marit

http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/ss20090925b1.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar