tirsdag 8. januar 2019


Ja, slik var utsikten min en tidlig morgen 29. desember i fjor. Rosa-fargen varte kun noen sekunder, og jeg rakk akkurat å ta et par bilder, før fargen forsvant. Skal jeg være litt optimist kan jeg tolke fargen som at året vi nå er inne i blir myk og munter, og at sumo-kara som starter til helgen, også gleder seg til å kjempe på rettferdig og skikkelig vis, i god rosa tradisjon.
Men når himmelen er rosa og temperaturen ligger godt over null, kan det også varsle at klima ikke er som før. Litt snø kom i går, men alt nå er den i ferd med å smelte. Jeg for lengst forstått at skal det skje endringer i menneskets oppførsel, må vi satse på ungdommen, som jeg vet skjønner mye, i alle fall mine ungdommer.
Ute i verden driver tullingene på som før, og trutmunnen i vest blir bare verre og dummere enn jeg trodde var mulig for et menneske som skal styre et stort land. Men så er det da heller ikke han som styrer, han bare prater tull, for i vest som mange andre steder i verden er det byråkratene og andre maktmennesker som styrer, slik de alltid har gjort.
Jeg kan like godt glede meg over at på søndag starter turneringen i Tokyo, og jammen er den gode Hakuho meldt på. Men flere av de "gamle" sliter med skader, så gjengen som har passert 30 og litt til er nok snart ute av sumo-saga.
Dett var dett fra
Marito

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar